קמים על יוצריהם: האם בקרוב הצ'אטבוטים יחליפו את כולנו?

Nrg, טכנולוגיה, 10.03.17

צילום מסך

צילום מסך

הצ'אטבוט הראשון הומצא כדי לתאם פגישות, אבל המשתמשים שיתפו אותו בהגיגיהם והמענה הרובוטי הפך למתוחכם ומשעשע. מתי מריאנסקי, מחלוצי פיתוח העוזרים הממוחשבים בישראל, בטוח שנתמכר אליהם, ואז נצטער על כך

"הרובוטים מחליפים אותנו. זה קורה עכשיו, זה לא עניין של עשרים שנה. טובי הפרופסורים באוניברסיטאות עוסקים בנושא. במיקרוסופט הסבו 4,000 מתכנתים לעבוד על בניית אינטליגנציה מלאכותית.
יחד עם כמה שותפים פיתח מריאנסקי את הצ'אטבוט Meekann, ישות דיגיטלית בעלת בינה מלאכותית שמנהלת דיאלוג עם המשתמש. לאחרונה נרכשה החברה שלהם בידי ענק התקשורת השוויצרי Tamedia, שחשק בה בגלל המומחיות הספציפית של הצ'אטבוט: היכולת לתאם פגישה רבת-משתתפים בתוך זמן קצר מאוד.

השלושה לא התייאשו. הם ניסו לחשוב היכן הבעיה, ואיך אפשר לעקוף אותה. "שאלנו את עצמנו איך ניצור אפליקציה שתהיה כמו עוזר אישי אמיתי. המשתמש יוכל לומר לו 'אני רוצה לפגוש בשבוע הבא את זה ואת זה', והוא יארגן בעצמו את הפגישה".

בראשית 2015 התחילו מריאנסקי והיבורים לעבוד על Meekan, או בעברית "מי-כאן". חצי שנה אחר כך השיקו את הצ'אטבוט, שהותאם לעבודה על גבי תוכנת Slack, מעין וואטסאפ פנימי של ארגונים וחברות.

"ביום ההשקה דורגנו במקום הראשון ב-Product Hunt (אתר שמפרסם בכל יום ארבעים אפליקציות ומוצרים חדשים, והמשתמשים מעניקים להם ציון). כתוצאה מכך מספר המשתמשים של Meekan קפץ בן לילה בצורה היסטרית. עשרות אלפי אנשים קבעו פגישות דרך הרובוט שלנו. זה היה בלתי ייאמן לראות את זה, איך עברנו ממספרים נמוכים ביום אחד למספרים גבוהים כבר למחרת".

אך שם ההפתעה של אנשי החברה לא הסתיימה. "אחרי כמה זמן ראינו שאנשים לא רק קובעים פגישות, אלא מתקשקשים עם הבוט. כותבים לו: 'תכין לי סנדוויץ", 'קח אותי לירח', 'אולי תתחתן איתי'. והוא עונה 'אני לא מבין'. מהר מאוד קלטנו שלצד נושא הפגישות, אנחנו צריכים ללמד אותו קצת סמול-טוק".

הצ'אטבוט הומצא כדי לאפשר לאדם לשוחח בשפה טבעית עם התוכנות המשרתות אותו. המשתמש יכול לקבל ממנו בזמן אמת תשובות לשאלות מגוונות, המלצות רלוונטיות ועזרה בשירותים אינטרנטיים שונים. רבות מחברות הטכנולוגיה הגדולות פיתחו כבר עוזרים אישיים וירטואליים שנשענים על בינה מלאכותית, ומאפשרים למשתמש להזמין כרטיסים להופעות, להתעניין במזג האוויר, לקבל עדכונים על פקקים ועוד ועוד.

מיקרוסופט בנתה את Microsoft Cortana עבור טלפונים סלולריים ושילבה אותה גם בשעון החכם שלה ובמערכת ההפעלה השולחנית Windows 10. גוגל השיקה את Google Now – יישומון שמשולב כחלק ממנוע החיפוש של גוגל במכשירים ניידים, וזמין גם במחשבים אישיים. אפל מצדה פיתחה את המערכת הווירטואלית Siri עבור חלק ממכשיריה.

כמה חברות אמריקאיות – דוגמת דומינוס פיצה, ברגר קינג, מאסטרקארד ועוד – כבר השיקו בוטים שיודעים לנהל הזמנות מוצרים ולספק שירות לקוחות. את השיחה עם המשתמש הם מקיימים באמצעות תיבת המסרים של פייסבוק. גם כאן בארץ תופסים הבוטים לאט-לאט את מקומם: פרטנר, יס אפליקציית התחבורה Moovit ואתר וואלה הכניסו אותם לשימוש בשנה האחרונה, וזו כנראה רק ההתחלה.

בסך הכול הבוט של יס עושה עבודה טובה, עונה על רוב השאלות לעניין, וגם מעלה חיוך לעתים. לא פעם הוא אינו מבין מה רוצים מחייו, אבל אם קצת משתדלים לעזור לו, הוא מצליח לספק את הסחורה. מהבוט של Meekan נדרשים כישורים אחרים, ארגוניים יותר, אך גם הוא מנסה לקלוע לטעמו האישי של המשתמש.
"נניח שאני רוצה לקבוע פגישה עם כמה אנשים", מסביר מריאנסקי. "בדרך כלל אותם אנשים מתכתבים בתוך הפלטפורמה של Slack, והם יודעים על הרצון שלי לשבת איתם. אני מבקש מהבוט לקבוע לנו פגישה, והוא מציע כמה אפשרויות, על פי מה שהוא למד מהיומנים של כל אחד. בדרך כלל ההצעה הראשונה שהוא מעלה, מתקבלת. אם לא, המוזמנים לפגישה יכולים לבחור הצעה אחרת שלו ולאשר אותה".

למה התכתבות ולא דיבור?
"הבוט שאנחנו פיתחנו נמצא במקום העבודה, ולכן אנחנו מעדיפים כתיבה ולא דיבור. זה לא מחסום טכנולוגי, אלא דבר שאנחנו קבענו. כש'אמזון אקו' (עוזר אישי העונה לשאלות ומספק מידע) נמצא במטבח, ההנחה היא שאתה עם הראש בתוך המקרר או מתעסק בבצק, ולכן תעדיף לדבר איתו. מדובר בהחלטה עיצובית – מתי אתה יוצר מכשיר שהמשתמש ידבר אליו, ומתי זה מכשיר שיתכתבו איתו".

כשאנחנו יוצרים תוכנה שאמורה להצליח במשימה מסוימת, כמו לנצח במשחק שחמט או לתת המלצה מתאימה על סרט, אנחנו כבר היום יכולים לבנות אותה כך שתעלה ביכולות שלה על בני אדם.

"אבל אם אנחנו מדברים על החזון של 'בינה מלאכותית כללית' – כזו שתהיה מודעת לעצמה, תוכל ללמוד נושאים חדשים, תתכנן קדימה ותפעיל שיקול דעת עצמאי – משם אנחנו עדיין רחוקים. אני מהסס להמר אם ומתי נגיע לשם, כי קצב ההתקדמות במחקר הזה נעשה מהיר מאוד לאחרונה. ברגע שיש הישגים ועניין, יש יותר משאבים ותשומת לב שמוקדשים לזה, והקצב הולך ומתגבר".

שאלת הגבולות המבדילים בין אדם למכונה עמדה במרכזן של לא מעט יצירות ספרותיות וקולנועיות.

כשאני שואל את מריאנסקי מדוע רובוטים בעלי ידע רב וקווי אישיות לא יקבלו זכויות כמו בני אדם, הוא משיב: "זו שאלה מוסרית, שקצת גדולה עליי. אם נגיע ליום שבו למכונות יהיו תחושות ומודעות עצמית, בהחלט נצטרך להעניק להן גם זכויות. אפשר גם לשאול – אם אנחנו מתעללים ביצור שמסוגל לחוש עצב וכאב, מה זה אומר עלינו כבני אנוש?
יש תכונה אנושית שלעולם לא יהיה אפשר להקנות לרובוט?
"זו שאלה חמקמקה במיוחד. המכונה שאנחנו בונים רחוקה מאוד מלהיות אנושית, ואנחנו מקדישים את רוב העבודה רק כדי לוודא שהיא לא תעשה לנו בושות ולא תתנהג בטמטום מוחלט. התחושה שלי – וזו תחושה אינטואיטיבית לחלוטין, שלא מבוססת על מחקר מעמיק – היא ששורש ההבדל בין אדם לרובוט טמון בשפה. ביכולת שלנו לדבר עם אחרים ועם עצמנו, לספר סיפורים, לדמיין.

כלומר, בשפה הם עדיין נופלים מאיתנו.
"כן. זה הגבול האחרון שהם עוד לא הגיעו אליו. בכל שנה מתקיימת תחרות סיפורים שכתבו מחשבים, ובוא נגיד שהסיפורים שלהם מאוד אוונגרדיים. אין בהם שום רגש".

בשנת 2000 נסע מריאניסקי לניו-יורק, עבד שם במשך כשנתיים כמעצב בסטארט-אפים, הכיר את אשתו לעתיד ושב ארצה. "באותם ימים התפוצצה לגמרי בועת האינטרנט, והיה קשה למצוא עבודה בעיצוב אתרים, אז חזרתי לאנימציה. ישבתי בבית איזה חודשיים והכנתי לי תיק עבודות של סרטונים שעשיתי בתוכנת 'אפטר אפקטס'. הפכתי למה שנקרא 'אפטריסט'.

"כשאותו חבר הראה לי שעל פי כל החישובים אין שום סיכוי שנראה מזה כסף, אמרתי לו: 'בוא ננסה ותראה שזה עובד'. הקמנו את האתר '50/70', ובאמת זה נכשל. אלו היו שנתיים יפות, אבל לא הרווחנו כלום. מזל שאשתי עובדת, אחרת הייתי ממיט אסון כלכלי על המשפחה", הוא צוחק.

האתר נמכר לחנות האמנות היפואית "אסופה". וכאן התערבה שוב יד הגורל (ואולי ידו של רובוט רפאים) במהלך חייו של מריאנסקי, וגלגלה אותו לתחום הצ'אטבוטים. יחד עם ליאור ואייל יבור הוא הקים כאמור את Meekan, והאפליקציה שלהם זכתה לפופולריות.

אלא שהפריצה התודעתית המיוחלת לא הביאה איתה הצלחה עסקית מרשימה. הכסף אזל, ומשקיעים לא עמדו בפתח.

החברה נאלצה להצטמצם, עברה למשרד קטן וחיכתה לנס. ואז, כמו אביר על סוס לבן, נכנסה לתמונה חברת טאמדיה השווייצרית, שבבעלותה אתר לניהול פגישות בשם "דודל" (Doodle).

"בתחילת 2016, כשכבר לא נותר לנו כסף והיינו אובדי עצות, הרמנו טלפון למנכ"ל שלהם ואמרנו: 'שמע, אנחנו לא מוצרים מתחרים אלא משלימים, בוא ניצור שיתוף פעולה'. מתברר שהם עקבו אחרינו כמה זמן כמתחרים, והסכימו לשמוע. שנה אחר כך החליטו לקנות אותנו".

מריאנסקי לא רוצה לנקוב בסכום המדויק שבו נרכשה Meekan, אבל מוכן לומר שמדובר בכמה מיליוני דולרים. "הפכנו לשכירים של טאמדיה, ואחרי שלא הייתה לנו משכורת במשך חצי שנה, עכשיו כבר יש. וזה קודם כול משמח את אשתי".
"הם קנו את Meekan והשאירו אותנו בארץ לא במקרה, אלא בכוונת מכוון. הם אמרו: אנחנו לא רוצים שתהפכו לשווייצרים ותעבדו כמו חברה גדולה, אלא להפך – תישארו חברה ישראלית קטנה, ותמשיכו לפתח ולשנות כיוונים".

לשתות לחיי הסוף

כיום יושב מריאנסקי במשרדי חברת Meekan שבקומה ה-16 של "מגדל המאה" בתל-אביב, ממשיך לשכלל את הצ'אטבוט שלו, וממשיך להתריע מפני מה שפיתוחים כמו שלו יעשו לעולמנו. "אני מרגיש שחברים סביבי טומנים את הראש בחול. לפני שבועיים-שלושה נערך בארץ סקר ששאל 'האם אתה חושב שהטכנולוגיה מאיימת על המשרה שלך?'. 70 אחוז אמרו – לא. אנשים חושבים שזה משהו שיקרה בעתיד הרחוק. אבל זה לא העתיד, זה קורה עכשיו".

להערכתו, כבר בתוך שלוש-ארבע שנים צפויים הרובוטים להחליף לא מעט עובדים אנושיים. "לא יהיו מקצועות שיינצלו, אלא רק כאלה שיעברו שינוי", הוא אומר. "מי שייעלמו ראשונים יהיו נהגי המוניות והמשאיות, בגלל המכוניות האוטומטיות שמתחילות להיכנס לשוק. חברת 'אובר' (Uber) כבר קנתה מוולבו 20 אלף מכוניות אוטומטיות, שרק מחכות לעלות על הכביש. במכרות פועלות הרבה משאיות שנוסעות בעצמן.

גם כל נציג או איש מכירות שמקריא מתסריט מוכן, יוחלף על ידי רובוט. סוכני ביטוח, סוכני נסיעות, ברוקרים ודומיהם – גם הם בדרך".

מה יקרה אחרי שאנשים ייזרקו מהעבודות שלהם? יתפתחו מקצועות חדשים?
"ברגע שהזמן שלך מתפנה, יש לך אפשרות לעשות דברים יותר מעניינים, שלא קשורים ליעילות. היום למשל פחות אנשים מעצבים בפוטושופ, ויותר כותבים שיחות לצ'אטבוטים. כן, מתפתחים מקצועות חדשים.

אם יש סכנה גדולה למקור פרנסתם של כל כך הרבה אנשים – למה בני אדם ממשיכים ליצר את הרובוטים?
"כי כל אחד חולם על היום שבו הוא יוכל ללכת לים בזמן שמישהו אחר יעשה לו את הספונג'ה בבית ויקפל את הכביסה. החלום הזה לא נותן לנו לעצור, גם אם כל הסיפורים שהאנושות מספרת לעצמה על היום הזה, תמיד נגמרים ברע.

"ייתכן שהסוף יהיה טוב, אבל לפני הסוף הזה הולך להיות רע, כי כל האנשים שיאבדו את העבודה לא ממש יהיו מבסוטים מהסיפור הזה. מצד שני, תחשוב כמה נפלא זה יהיה כשכל המכוניות ייסעו בעצמן. למעשה, אנשים לא יצטרכו יותר להחזיק מכונית. אתה תלחץ על כפתור, ומונית תאסוף אותך לאן שתרצה. לא יהיה צורך בחנייה. תחשוב כמה מקום יתפנה בכביש, כמה האוויר יתנקה. הזמן שייחסך בנהיגה יהפוך לזמן מנוצל".

אז אתה מסתכל אל העתיד באופטימיות?
"אני אופטימי, כי עברתי לצד הנכון. זה מה שאני אומר לאנשים – אל תהיו בצד של נהגי המוניות, תחצו לצד השני! האדם האחרון שתהיה לו עבודה, זה מי שיבנה רובוט שבעצמו יבנה רובוטים. ואז, כשהאדם ידליק את הדבר הזה, גם העבודה שלו תיעלם. הם יגדלו לנו את האוכל, יעשו את מלאכות הבית ולא יהיה לנו צורך לעבוד יותר. נוכל ללמוד, להתעמק בדברים שבני אדם עדיין עושים יותר טוב ממכונות. בימים של ניוטון היו אנשים שתורתם אומנותם. הם ישבו ולמדו כדי לקדם את האנושות".

גם הרובוטים, בחזונו של מריאנסקי, עומדים לעבור שינוי. "הרובוטים הבאים לא יתאימו לשמונים אחוז מהמשתמשים, אלא למאה אחוז, כי כל מוצר יהיה תפור בדיוק לפי מידותיך. הרובוט יכיר אותך טוב יותר ממה שאתה מכיר את עצמך. הוא יידע עוד לפניך מה אתה רוצה, יכין הכול מראש, ובשנייה שתרצה – זה יעמוד לרשותך.

לשם זה הולך?
"כן. זה מה שהמוצר שלנו עושה: מנסה להכיר אותך כדי לקבוע לך פגישות. בעצם הבוט אומר, 'אני מכין עוד אדם כמוך, כדי שייצג אותך במשא ומתן לתיאום הפגישה'. למשל, אתה לא אוהב להיפגש בבוקר אלא מ-11 והלאה, ואצל השני יום רביעי מוקדש למשפחה והוא לא נפגש עם אף אחד, והשלישי הוא מיזנתרופ שלא מוכן להיפגש עם יותר משני אנשים בשבוע.

כמי שמתעניין מאוד בשפה, באותיות ובצירופים קבליים, מריאנסקי בונה עכשיו כתחביב רובוט שיכתוב קמעות.

יש עוד חלומות שאתה רוצה להגשים?
"לא. כי כשאני רוצה לעשות משהו, אני פשוט עושה אותו".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: