אז איך זה לחיות בלי סלולר? יש כמה אנשים שישמחו לספר לכם

Themarker, אמיתי זיו, 16.10.16

סלולר

עופר וקנין

לקבל מיילים מהעבודה בזמן החופשה, לקפוץ מכל SMS, לתעד כל אירוע והעלות לרשתות ■ כולנו מנהלים יחסי אהבה-שנאה עם הטלפון הייד – אבל איך נראים חייו של מי שבחרו לפרוש מהמשחק? שלושה סרבני סלולר מספרים

בשלב זה נדמה היה כי התייאשה ממני, ורק תלתה בי מבט מהסוג ששמור לאנשים שמתקשים בביצוע פעולות בסיסיות כמו משיכת כסף מכספומט. "איך אתה חי ככה?", אמרה ופנתה לענייניה.

בניגוד אליה, תגובתם של מרבית האנשים הבוגרים, כשהם מגלים שאין לי סמארטפון היא: "אני מקנא בך, אבל אין לי ברירה". אולי מכיוון שהם, בניגוד אליה, זוכרים את החיים כפי שהיו לפני עידן הסלולר.

מכשיר הסלולר הראשון והאחרון שלי היה בתקופה שקדמה לסמארטפונים. זה היה מכשיר שאיפשר רק להוציא ולקבל שיחות קוליות, בימים שבהם אנשים עוד נאלצו לתרץ את זה שיש להם מכשיר עם הסברים כמו "אני חייב אותו בשביל העבודה" או "זה רק למקרה חירום".

מה שבאמת היטה את הכף נגד טלפון נייד היתה התחושה — שכיום אולי מובנת מאליה לבעלי סמארטפונים — כי לנוחות ולמיידיות יש מחיר, שנמדד בשלוות נפש. לא רק שכל העולם נמצא בקצות אצבעותיך, אלא שגם אתה נמצא בקצות אצבעותיו של העולם כולו.

מחקר שערכה מיקרוסופט מצא כי טווח הקשב הממוצע של בני אדם קצר כעת יותר מזה של דגים, לאחר שנחתך בשליש מאז שנת 2000, סביב תחילת מהפכת הסלולר, לשמונה שניות כיום.

יום ניתן לקרוא לנייד "שח קרוב". לכל אחד כמעט יש נייד שהוא נושא עמו. עושים בו שימוש בין אם צריך ובין אם לאו.

ה בדבר הצורך בפרטיות? כשאני סועד במסעדה איני רוצה להיות מוטרד בשיחת טלפון נייד. יש לי טלפון שבו אפשר להשאיר הודעה מוקלטת, ואני עונה לפונה מיידית עם שמיעתה. מי שצריך את שירותי המקצועיים או אותי ישיג אותי כפי שהיה משיג לפני 50 שנה.

התלות בנייד היא כמו התמכרות שפוגעת, לדעתי, באיכות החיים.

איני מטיל ספק בתועלת של הנייד, בייחוד בזמן חירום, אבל מאחר שאני פטליסט המאמין שמה שצריך לקרות יקרה — עם טלפון נייד או בלעדיו — אין לי טלפון, ואני חי יותר בניחותא ופחות בלחץ.

אני שומעת יותר ויותר אנשים שאומרים כי אם לא היה להם סלולרי הם היו מרגישים הרבה יותר חופשיים, מכיוון שהם נגישים בכל רגע נתון ובכל מקום — ללא פרטיות.

מדברים על נוחות פיזית הנובעת מהיכולת להיות ניידים ללא חוטים, אבל אפשר ליצור את הנוחות הזאת בדרכים נוספות. קיימתי שיחות עם אנשים שהיו בטוחים כי אינם יכולים להסתדר ללא הסלולרי, אבל חששו מההשפעות הבריאותיות של הנייד. התברר כי אפשר להציע להם פתרונות ישימים שלא חשבו עליהם קודם.

כך למשל, דיברתי עם אדם שרצה להיות זמין בסלולרי לאנשים שזקוקים לו בדחיפות. הצעתי לו לקבל הודעות לסלולרי ולהחזיר צלצול בטלפון קווי. לאשה שמדברת בטלפון האלחוטי כדי שתוכל לבשל באותו זמן הצעתי להאריך את החוט.

העיר ברקלי בקליפורניה העבירה חוק במאי 2015, שלפיו טלפונים סלולריים יימכרו בנקודות מכירה עם האזהרה הבאה: "לשם הבטיחות, הממשלה הפדרלית דורשת כי טלפונים סלולריים יעמדו בהנחיות החשיפה לקרינת תדרי רדיו. אם אתה נושא את הטלפון שלך בכיס של המכנסיים או החולצה או אם את תוחבת אותו לחזייה כשהוא דולק ומחובר לרשת האלחוטית, אתם עלולים לעבור על ההנחיות הפדרליות של חשיפה לקרינת תדרי רדיו. התייחס להוראות בטלפון שלך או בעלון השימוש, שמסבירות כיצד להשתמש בטלפון שלך בבטחה".

בשימוע שהתקיים בבית המשפט, הסביר עורך הדין של ארגון האלחוט כי האזהרה נותנת לצרכנים רושם מוטעה של הפחדה. הוא ציין כי בנוסח האזהרה מופיעה המלה "בטיחות" פעמיים, וכן מופיעה המלה "קרינה".

כשנשאל אם הלקוח שלו יורשה להוסיף לאזהרה משפט נוסף, שלפיו רשות התקשורת הפדרלית מעולם לא מצאה כי שימוש בסלולרי אינו בטוח, הסביר כי צעד זה עלול לכפות ויכוח על נושא שהלקוח שלו אינו מעוניין להיכנס אליו. אולי זה מסביר מדוע יש כיום כל כך מעט אנשים שאינם מחזיקים במכשיר נייד.

לכתבה

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

