"ההזדמנות הגדולה שלנו": החברה הישראלית שתשדרג את פייסבוק

Themarker, רותי לוי, אליחי וידל, 05.10.16

שמוליק וסרמן, מנכ"ל LiveU

שמוליק וסרמן, מנכ"ל LiveU

רשתות הטלוויזיה הגדולות בעולם משתמשות כבר שנים בפתרון הסלולרי של LiveU להעברת שידורים חיים ■ עתה, כשענקיות המדיה החברתית הגדירו את שידורי הווידיאו החיים כאסטרטגיה מובילה – חוברת LiveU לפייסבוק

על רקע תמונותיו של אובמה מנופף בידו לבוחריו, החליט כתב ה–NBC לדבר דווקא על נושא אחר. "אני רוצה לספר לכם על טכנולוגיה שנקראת לייביו (LiveU), שבאמצעותה אנחנו מכסים את האירוע הזה", פנה אל הצופים. "הטכנולוגיה הזו מאפשרת לנו לא להשתמש ברשתות לוויין, אלא ברשתות סלולריות".

הקטע המצולם נמשך 14 שניות בלבד, אך עבור לייביו הישראלית – אז חברה בת שנתיים – זו היתה נקודת מפנה. "הקליפ היה מדהים", משחזר המנכ"ל, שמוליק וסרמן. "NBC היתה הלקוח הראשון שלנו מחוץ לישראל. למחרת קיבלנו המון פניות מגופי תקשורת מתחרים שהתעניינו בטכנולוגיה שלנו".

לייביו פיתחה משדר נייד קל לנשיאה, המתחבר למצלמות ומאפשר להעביר שידורים חיים באיכות גבוהה על בסיס רשתות סלולריות. כיום, שבע שנים אחרי הצילום של NBC, הטכנולוגיה של לייביו חולשת על 50% מהשידורים החיים על מסך הטלוויזיה, עם 2,000
לקוחות קבועים, ובהם גופי השידור CNN, BBC, ופוקס ניוז,  העיתונים "ניו יורק טיימס" ו"וול סטריט ג'ורנל", ליגות בכירות כמו NFL וה–NBA, וקבוצות הכדורגל מנצ'סטר יונייטד וליברפול.

שוברת שיאי גינס

לייביו מעסיקה כיום 200 עובדים, מהם 100 במרכז הפיתוח בכפר סבא. מטה השיווק והמכירות שלה ממוקם בניו ג'רזי ויש לה נציגויות בבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה, רומניה, הונג קונג, הודו, סין וקולומביה.

גם במשחקים האולימפיים בריו היתה ללייביו נוכחות בלתי מבוטלת. 300 יחידות נשיאה של החברה העבירו יחד כ–6,000 שעות של שידורים חיים לגופי מדיה מכ–80 מדינות ברחבי העולם. האימוץ הגבוה של משדרי לייביו על ידי גופי תקשורת מקצועיים, הפך אותה לשותף אסטרטגי נחשק עבור הענקית האמריקאית פייסבוק .

פייסבוק מעוניינת לעודד יצרני תוכן לשדר את התכנים שלהם ישירות אליה, בזמן אמת ובאיכות גבוהה. התכנים המקצועיים נצפים יותר, משותפים יותר, ובעלי ערך רב יותר למפרסמים. זו הסיבה שבתחילת השנה, היא פנתה ללייביו וביקשה ממנה לבצע אינטגרציה אוטומטית של מערכות השידור שלה לפייסבוק לייב (שירות הזרמת הווידיאו בזמן אמת שהושק בדצמבר). החברות צפויות להודיע על שיתוף הפעולה במהלך היום.

כבר כיום אתם מתממשקים ליוטיוב ולפריסקופ (אפליקציית השידורים החיים של טוויטר), מה יהיה ההבדל כעת?

"נכון, אבל ההתממשקות ליוטיוב ופריסקופ דורשת מהמשתמשים לבצע שורה של הגדרות מוקדמות – במקרה של פייסבוק האינטגרציה תהיה אוטומטית, ללא צורך במאמץ מצד המצלם. לצורך כך נדרש שיתוף פעולה – פייסבוק היתה צריכה לפתח API (ממשק שמאפשר למפתחים לבנות אפליקציות שמתחברות ישירות לשירות; ר"ל), ומהצד שלנו נדרשה עבודת פיתוח שנמשכה כשלושה חודשים".

"כיום אנשים רוצים לצפות בחדשות בזמן שהן מתרחשות, וכדי לספק להם במהירות שידור חי, יש צורך בפתרון אמין, שיאפשר להם לשדר בכל זמן ומכל מקום. עם זאת, רשתות סלולריות אינן אמינות בהגדרתן. הן תלויות במזג האוויר ובצפיפות המשתמשים באזור ומרובות ניתוקים. עבור סנכרון של אימייל זה לא קריטי — אך עבור שידור וידיאו בזמן אמת זה משתנה מכריע".

ואיך אתם פותרים את הבעיות שהזכרת?

"בנינו מכשיר קטן שמתחבר למצלמות וידיאו וכולל כרטיסי סים של כמה רשתות סלולריות. כך ניתן להפעיל את כל כרטיסי הסים ולהתחבר לכל הרשתות במקביל. במהלך השידור אנחנו מפרקים את הווידיאו לחתיכות קטנות, כאשר כל חתיכה נשלחת על צינור אחר — רשת סלולרית שונה — כך שהצינור הדק יכול להתמודד עמה. כל החתיכות נשלחות לענן שלנו, ושם יש תוכנה שמחברת אותן ובונה מחדש את התמונה המקורית".

לא מספיקה רשת סלולרית אחת עם קליטה טובה?

"לא. הרשת הסלולרית מספקת צינור דק מאוד לכל משתמש. למעשה בנינו רשת וירטואלית — צינור עבה שמונח על גבי הרבה צינורות דקים של רשתות סלולריות שונות. הרעיון הוא שאנחנו לא עובדים על רשת אחת או אחרת, אלא על כולן במקביל, ומנצלים כל משאב שקיים באוויר.

"בנוסף, פיתחנו אנטנות זעירות שנמצאות בתוך המכשירים שלנו ומאפשרות שיפור ניכר בביצועי הקליטה והשידור של המערכות, גם במקומות שבהם יש כיסוי סלולרי בעייתי.

"בפיגוע טרור, למשל, אין זמן להכנות והרשתות רוצות לשדר תוך כדי תנועה. בהלווייה של שמעון פרס, אחת המערכות שלנו ישבה מאחורי הרכב שהסיע את הארון ושידרה תוך כדי נסיעה".

"נכנסנו לשוק בטיימינג הנכון"

במה אתם עדיפים על תחנות לוויין ניידות?

"במחיר ובקלות הפרישה בשטח. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה סלולרית וברשתות הסלולריות, ונהנים מתעריפי שידור זולים משמעותית, עד עשירית מהטכנולוגיה הלוויינית שלא זמינה ללקוחות קטנים. בכל מדינה יש לנו חוזים עם כל חברות הסלולר ובגלל שאנחנו מחזיקים בעשרות אלפי קווים יש לנו עדיפות בניהול קווים. אם אתם תשדרו היום ותגיעו לסוף החבילה שלכם אתם תיחסמו — אנחנו לא.

"ניידת לוויינית מתופעלת על ידי כמה אנשים, כולל נהג וצוות. רק כיוון האנטנה שלה יכול לארוך חצי שעה, שבה אפשר להחמיץ את הסיפור. בנוסף, הניידת מוגבלת בכך שלא ניתן לשדר בה תוך כדי נסיעה. אצלנו, בכל מקום שניתן לדבר — אפשר גם לשדר".

וחברות כמו AVIWest ,TVU Networks ו–Dejero, הן לא מתחרות ישירות?

"הן אכן מתחרות בפתרונות שידור על גבי רשתות סלולריות, אבל לייביו המציאה את תחום השידור הסלולרי הרב־ערוצי ובכך הפכה למובילת שוק. נתח השוק של החברה גדול יותר מכל המתחרים גם יחד. בנוסף, אנחנו היחידים עם פרישה גלובלית, שמאפשרת שירות בכל מקום ובשפה מקומית, בהתראה קצרה, כולל תמיכה של 24 שעות ביממה".

"השידור מרכבת הבחירות של אובמה של רשת NBC  היה באיכות 8X2G, שכיום נראית מיושנת. התפתחנו יחד עם השינויים — עד למציאות התקשורתית של היום, שהיא תזזיתית, עם עדכונים בזמן אמת ודרישות גבוהות של צרכני הקצה מהשידורים שמוגשים להם".

איפה תהיו עוד חמש שנים?

"אנחנו מתמקדים בהאצת הצמיחה, וחדירה לשווקים נוספים תוך שמירה על רווחיות. חדירה לשווקים נוספים בעולם המדיה, יחד עם מהפכת הרשתות החברתיות, ובסוף הגעה למשתמש הפרטי. אנו רצים למרחקים ארוכים ושואפים להקים חברת גדולה ורווחית, בעיקר בהתחשב בכך שהשוק אליו פונה החברה הוא עצום ומגוון".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: