היזם שרוצה "לעצור את הידרדרות האינטרנט"

Pc, יניב הלפרין, 17.08.16

היזם שרוצה "לעצור את הידרדרות האינטרנט"

ישי גרין, מייסד ספוטים. צילום: פלי הנמר

לישי גרין יש משימה – לבנות אלטרנטיבה אמיתית לפייסבוק ולהפסיק את ההגמוניה שלה ברשת – והוא לא מתכוון לעצור עד שזה יתממש ● נראה דבר גדול מדי? אשליה שתתנפץ לו בפרצוף? חכו עד שתקראו מה יש לו לומר

שאלה שעולה לא פעם בתעשייה, וגם באמצעי התקשורת, היא: האם אפשר לערער את המעמד של פייסבוק (Facebook)? הרי לא ייתכן שחברה אחת, מקסימום שתיים (גם גוגל), תשלוט ללא מצרים באינטרנט, על כל המשתמע מכך – פרסום, טראפיק וכסף, כסף ושוב כסף.

בדרך לפסגה שהיא נמצאת בה עכשיו, פייסבוק הפילה כמה מתחרות, רשתות חברתיות שהיו חזקות בעידן הטרום לייקים, עוד לפני שקראו לזה בכלל רשתות חברתיות. מישהו זוכר אתMySpace? זאת גם אולי הסיבה שחברות שבעבר ניסו לתת פייט לפייסבוק כבר לא עושות את זה ואפילו לא מתכוונות – ראו את המצב המדשדש של טוויטר (Twitter) ואת גוגל פלוס (+Google), שאמנם עוד קיימת אבל מי בכלל נמצא שם. הסוג השלישי הוא מתחרות פוטנציאליות של פייסבוק שאותן היא קנתה – ווטסאפ (WhatsApp) ואינסטגרם (Instagram). בחזיתות האלה היא הרגה את המתחרות לפני שיהוו איום ממשי עליה.

המסקנה היא שמי שיוצא ראש בראש נגד האתר של מארק צוקרברג, או מנסה להתחרות בו גם אם הוא לא מצהיר על כך בפומבי – נופל. האמנם?

"לחבר את הרשת הלא חברתית"

לפני ארבע שנים הוא הקים את ספוטים (Spot.im). מדובר בחברה שלדבריו רוצה "לחבר את הרשת הלא חברתית, את החלקים הלא חברתיים של הרשת. לקחת את כל מה שמחוץ לפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, ולמשוך מפרסמים שלא עומדים מול העוצמה של החברות האלה". כלומר: לא תחרות ראש בראש עם הרשתות החברתיות, אבל גרין ושותפיו לספוטים בהחלט מציבים להן אלטרנטיבה משמעותית.

ספוטים מסייעת לאתרים להחזיר את הגולשים אליהם, שחלקם צורכים את התוכן שלהם בפייסבוק ובגלל זה לא נכנסים לאתרי התוכן. איך היא עושה זאת? היא מציעה להם להטמיע את הרכיב שלה, שמאפשר להעלות את המעורבות (אנגייג'מנט) של הגולשים באתר. לא רק להגיב – את זה ניתן לעשות גם בלעדיה – אלא גם לשוחח ביניהם, להחליף רעיונות ועוד דברים שיכולים להגביר את תחושת השייכות שלהם לאתר וההזדהות שלהם אתו. וזה מה שיחזיר אותם אליו.

שני אתרים גדולים הצטרפו לרשימת הלקוחות של ספוטים לא מזמן. אחד מהם הוא RT (ר"ת Russia Today), תאגיד התקשורת הרוסי העולמי הגדול, שחציו בבעלות הקרמלין. גרין לא מוכן לחשוף מספרים, אבל טוען שמאז שהמוצר של ספוטים הוטמע באתר, מספר הגולשים והמעורבות שלהם בו גדלו עד מאוד. "נכנסנו ל-RT לפני חודשיים וכבר אנחנו רואים שינוי בכל הפרמטרים: כמה זמן המשתמשים נמצאים באתר, כמות הדפים הנצפים באתר וכמות העמודים שאנשים קוראים בכל פעם שהם נכנסים אליו".

עכשיו מתכוונים אנשי החברה הישראלית להציל ענק בינלאומי אחר – האפינגטון פוסט(Huffington Post), שהרייטינג שלו, איך לומר בעדינות, צונח. "לפני שנתיים היו להם חצי מיליארד עמודים נצפים בחודש, לפני שנה 250 מיליון, לפני שלושה חודשים 100 מיליון ועכשיו הם עומדים על 60 מיליון", לדברי גרין. בינתיים נכנס המוצר של ספוטים להאפינגטון פוסט הודו וקנדה, אבל בעתיד ניתן יהיה למצוא אותו גם ב-Huffingtonpost.com.

"המטרה שלנו היא להביא למעורבות אמיתית ורבה של הקוראים", לדבריו. "אנחנו רק בהתחלה ומתכננים עוד הרבה מאוד פיצ'רים שמאפשרים קהילתיות – שיחות אחד על אחד ושיחות קבוצתיות, גם לפי נושאים ולא רק סביב תוכן של כתבה ספציפית. השמיים הם הגבול".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: