האקרים לא עוצרים באדום

Ynet, פרופ' אבישי וייל, 04.06.16

צילום: יח"צ

פרופ' אבישי וול
צילום: יח"צ
תוך 5 שנים אנחנו נראה שמכוניות היורדות מפסי הייצור וניתנות לרכישה באולמות התצוגה הרגילים, יכילו אמצעים משופרים הגנתיים כנגד התקפות סייבר

תארו לעצמכם שאתם נוסעים ברכבכם, ופתאום, ללא כל הסבר או התראה, אתם מאבדים שליטה מוחלטת על הרכב – מישהו אחר מפעיל אותו, מערכות ההיגוי והבלימה לא מגיבות, ואין לכם שום יכולת לשלוט במצב. סיטואציה כזו הודגמה לא מזמן על ידי שני האקרים כאשר רכב שבו נהג עיתונאי, נפרץ מרחוק על ידי האקרים מה שגרם לרכב לסטות מהכביש לתוך תעלה בצדי הדרך.

בהזדמנות אחרת הדגימו חוקרים חיבור מרחוק למכונית חונה, באמצעותו ניתן לגרום לה לפתוח את הדלתות ולהפעיל את המנוע מבלי שיש בתוכה נהג או מפתח ואז ניתן לגנוב אותה בקלות. תרחישים מאין אלה יודגמו על ידי האקרים וחוקרים ויוצגו בשבוע הסייבר הלאומי השנתי של המרכז למחקר סייבר בינתחומי באוניברסיטת ת"א בשיתוף המטה הקיברנטי הלאומי במשרד רה"מ ומשרד החוץ, אשר ייערך ב-19-23 ביוני.

אנשים רגילים לחשוב שברכב פרטי ישנו מחשב אחד בלבד ושכאשר מדובר במכונית משוכללת עם ממשק למוזיקה או עמדת בידור אזי ישנו מחשב נוסף שמיועד לצרכים הללו. הנחה זו רחוקה מרחק רב מהמציאות הקיימת. במכונית מודרנית ממוצעת, שנוסעת היום על הכביש, יש בערך 30 מערכות מחשב שיושבות מתחת למכסה המנוע ונקראות "בקרים". עם התפתחות הטכנולוגיה, התפתחו ברכב גם מערכות מתוחכמות בעלות קישוריות חיצונית אלחוטית.

המצב היום שונה מאד. היום ישנם ממשקים חיצוניים ואלחוטיים בכל רכב, והקומבינציה של ממשקים אלחוטיים, עם מחשוב רציני בכלי רכב יוצרת את האפשרות של "עבריינות צווארון לבן", בשליטה מרחוק, כנגד מכוניות. במיוחד מטריד לחשוב על התקפות שכאלה כשנזכרים שבעוד מספר שנים יושקו מכוניות ללא נהג, ממוחשבות לחלוטין וליושב ברכב לא יהיו יכולות שליטה ידניות כלל.

התקפות כנגד כלי רכב אינן רק סוג חדש של פעילות עבריינית: היכולת לתקוף מרחוק, ובאופן אוטומטי, כלי רכב רבים, פותחת גם אפשריות ביטחוניות/צבאיות, לדוגמה מדינה תוכל לשתק מדינה אחרת באמצעות נטרול כל המכוניות של יצרן מסוים במדינה. או שארגון ביון יוכל לעקוב ולפעול כנגד אנשים באמצעות השתלטות מרחוק על רכב שבהם הם נוסעים.

נשאלת השאלה כיצד העולם מתכוון להגן על כלי הרכב שלנו ומתי נהיה מוגנים מפני מתקפות האקרים בכלי רכב? מכוניות, להבדיל ממחשבים או טלפונים, שיש להם אורך חיים של 3 שנים ואז הם מוחלפים, נשארות על הכביש עשרות שנים. לא מדובר בהתקנה פשוטה כגון התקנה של אנטי וירוס על לפטופ, הבעיה היא גדולה והפתרון שלה איטי. עם זאת, יש עניין עצום בתעשיית הרכב כלפי הסכנות הכרוכות ביכולת לחדור למחשבי הרכב – ובישראל יש פעילות גדולה בתחום.

יש בארץ פעילות מחקרית באקדמיה בנושאי אבטחת כלי רכב, מספר מכובד של סטארט-אפים שמציעים פתרונות, וגם מעבדות פיתוח שיצרניות רכב הקימו בארץ פועלות בנושא. נכון להיום, ישנן טכנולוגיות מבטיחות אך הן עדיין לא משווקות כמוצר מוגמרים ברכבים שהאזרח הרגיל יכול לקנות. להערכתי, תוך 5 שנים אנחנו נראה שמכוניות היורדות מפסי הייצור וניתנות לרכישה באולמות התצוגה הרגילים, יכילו אמצעים משופרים הגנתיים כנגד התקפות כאלו.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: