פשרה: פייסבוק תשלם 12 מ' ש' על שליחת ספאם למי שלא חבר

Gךםנקד, אלה לוי-וינריב, 08.05.16

חשבון פייסבוק / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חשבון פייסבוק / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

התובעים טענו: ההצעות להצטרף לפייסבוק באמצעות הודעות למייל ולסמארטפונים – פגיעה בפרטיות ■ הפיצוי – תרומה לגופים ישראלים ללא מטרות רווח ■ 2.3 מ' ש' שכ"ט לעורכי הדין

פייסבוק מהווה זה מכבר חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. עבור רבים מדובר בקשר יומיומי הדוק; אחרים "מפלרטטים" עם הפרופיל שלהם ושל חבריהם בתדירות נמוכה יותר, אבל עבור מרבית בעלי הפרופיל ברשת החברתית פייסבוק "הקשר" עם המעצמה הזאת לא מתחיל ונגמר בכניסה לפרופיל שלנו, בהעלאת סטטוסים ובקריאת פוסטים. לא פעם מגלים הגולשים גם הודעות ותזכורות למייל או לטלפון הנייד והצעות לבדוק את הפרופיל של גולש כזה או אחר ו/או להציע חברות למישהו שאולי אתה מכיר.

מול "הגולשים מרצון" בפייסבוק, יש גם כאלה שבכלל לא מעוניינים בקשר עם פייסבוק ובחרו שלא לפתוח פרופיל באתר – אך משום מה קיבלו למיילים ולניידים שלהם הודעות מהחברה, המציעות להם להצטרף לרשת החברתית. הם לא נתנו את הסכמתם לקבל מפייסבוק את "מכתבי האהבה" הללו, ולא מעוניינים בקשר עם פייסבוק – אבל פייסבוק מעוניינת בקשר איתם והרשתה לעצמה לפנות אליהם.

כעת, מתברר, נדרשת פייסבוק לשלם על החיזור הבלתי רצוי הזה. במסגרת הסדרפשרה שאושר בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הסכימה פייסבוק לשלםפיצוי בסך 9 מיליון שקל למשתמשיה בישראל, לאחר שנתבעה, במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית, על שליחת מסרונים והודעות דואר אלקטרוני, לרבות תזכורות, המהוות הזמנה להצטרף לרשת החברתית, לגולשים שלא נתנו את הסכמתם לקבל ממנה דברי פרסומת.

הפיצוי לא יינתן ישירות לגולשים, כי אם לטובת הציבור בדרך של תרומה לגופים ישראליים הפועלים שלא למטרות רווח.

עם נתונים כאלה, ברור שהתרומה שעליה הסכימה פייסבוק במסגרת התביעה לא נחשבת לאירוע דרמטי בחברה. אך האם עבור התובעים הייצוגיים ובאי-כוחם מדובר באירוע משמעותי כלכלית? התשובה חיובית.

לטענת המבקשים הייצוגיים, באמצעות עורכי הדין גלעד מרקמן ודוד שוורצבאום, פייסבוק ישראל ואירלנד הגיעו אל פרטי הקשר של הנמענים באמצעות מחשביהם של משתמשי פייסבוק, ו/או מכשירי טלפון סלולרי שלהם, בהם הותקנה אפליקציית פייסבוק, וזאת ללא רשות או הסכמה.

עוד הם טענו כי פייסבוק יצרה כלפי מקבלי ההזמנות מצג-שווא, שלפיו מי שלוחץ על קישור שצורף להן יזכה לצפות בתמונות של האדם שממנו כביכול נשלחו ההזמנות, וזאת אף שלחיצה על הקישור לא הובילה ישירות לצפייה בתמונות, כי אם לדף שמציע לאותו אדם להירשם לפייסבוק, או לקשר את מספר הטלפון או כתובת הדוא"ל שלו לחשבון פייסבוק קיים שלו.

פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד דחו תחילה את הטענות. באמצעות עורכי הדין יעקב שרביט ושי כגן הן טענו, בין היתר, כי הן לא שלפו נתונים על אנשים מטלפונים סלולריים של משתמשי פייסבוק, ולא שלחו מסרונים והודעות דוא"ל, לא "באופן אוטומטי" כנטען ולא בכלל.

לטענת החברות מקבוצת פייסבוק, ההודעות לא נשלחו כלל על-ידן, כי אם על-ידי משתמשי פייסבוק עצמם, ששלחו אותן למכריהם כדי להזמינם להצטרף אליהם כ"חברים" ברשת החברתית פייסבוק, וזאת באמצעות כלי "מאתר החברים" שבאפליקציה.

אין אפשרות לאתר את המוטרדים

אולם, לאחר דיון מקדמי קצר בבקשה לאישור הייצוגית, קיימו הצדדים הליך גישור בפני השופט (בדימוס) ד"ר עמירם בנימיני, וחתמו על הסדר פשרה הכולל הן הסדרה עתידית של התחום והן פיצוי כספי ביחס לעבר.

במסגרת ההסדר התחייבו החברות מקבוצת פייסבוק כי ימשיכו ויאפשרו למשתמשים לערוך את רשימת אנשי הקשר מתוך האפליקציה לטלפונים ניידים,

הוסכם כי פייסבוק תהיה רשאית להעמיד למשתמש גם אפשרות לשלוח את ההזמנות לכל רשימת אנשי הקשר, אולם החברה התחייבה כי מספר התזכורות להזמנה של משתמש בודד לא יעלה על 3, בנוסף להזמנה הנשלחת מיידית.
כן התחייבה פייסבוק כי למשתמש השולח את ההזמנה באמצעות דוא"ל, תישמר אפשרות להוסיף מלל חופשי להזמנה, כי נוסח ההזמנות שיישלחו על-ידי משתמשי פייסבוק ישראלים לאנשי קשר בישראל

בנוסף, כאמור, פייסבוק התחייבה לשלם סך של 9 מיליון שקל כפיצוי למשתמשים הישראלים, בדרך של תרומה לגופים שהיא אינה נוהגות לתרום להם במהלך העסקים הרגיל.

עוד ציין השופט כי הסדר הפשרה יהווה מעשה דין (פסק דין) בנוגע לכל השאלות המהותיות שעלו בתביעה, וביניהן השאלה – האם פייסבוק ישראל ואירלנד הן "מפרסם" השולח את ההזמנות באמצעות שימוש ברשימת אנשי הקשר של משתמשי פייסבוק או באמצעות מאגר מידע שברשותן;

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: