מגהצים אשראי? תתחילו לשנן את הקוד הסודי

Ynet, אליצפן רוזנברג, 30.04.16

צילום: shutterstock

זוכרים את הקוד הסודי? בעוד חודשים ספורים יחלו בתי העסק בישראל להצטרף לתקן הבינלאומי המחייב הקשת קוד סודי בכל רכישה הנעשית כרטיס האשראי. מה זה אומר מבחינת הצרכן ומי ירוויח מזה?

האם הרגלי התשלום שלנו בכרטיסי האשראי עומדים להשתנות? לא מעט ישראלים ביקרו בשנים האחרונות באירופה ושם התוודעו לכך שכמעט בכל חנות ובית עסק – ביצוע התשלום בכרטיס אשראי נעשה באמצעות הקשת קוד סודי ולא בגיהוץ "סתמי" כמו שהורגלנו בישראל.

מסוף התשלום הנמצא בבית העסק קורא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי כתחליף לקריאה בקורא כרטיסים מגנטי. עסקה במכשיר זה, דורשת הכנסת כרטיס האשראי לקורא EMV בעמדת המוכר בקופה והקשת קוד סודי (בדומה למשיכת כספים בכספומט) וזאת , על מנת לאמת את זהות בעל הכרטיס לפני אישור סופי של העסקה בפועל.

מדוע יש בכך צורך? השימוש בתקן זה מצמצם באופן משמעותי ביותר את הסיכוי להונאות בכרטיסי אשראי, היות ולא ניתן לרכוש עם כרטיס אשראי גנוב מבלי לדעת את הסיסמה של הכרטיס. המציאות מראה כי באירופה למשל, היקפי ההונאות צנחו ביותר מ-80% מאז החלו ליישם את הטכנולוגיה.

"מדובר באבטחה הרבה יותר משמעותית", אומר ל-ynet דן סופר, מנכ"ל וריפון ישראל וסגן נשיא לפיתוח עסקי בוריפון העולמית, העוסקת בטכנולוגיות תשלומים. "זה לא רק הפס המגנטי שהורגלנו אליו, זה דורש קוד ומונע גניבות". לדבריו, זה גם עשוי להפחית בשל כך את עמלות הסליקה שגובות חברות האשראי.

שינוי הרגלי הרכישה

כאמור, להטמעת ה-EMV בישראל יש השלכות על הצרכן. מלבד רמת האבטחה הגבוהה שתצמצם הונאות, הלקוח מחזיק הכרטיס יידרש לזכור את הקוד הסודי שלו כדי לבצע עסקאות. "זה ישנה את ההרגל הקיים" אומר ל-ynet עודד סלומי מנהל נציגות VISA בישראל. "אתה לא תיתן את הכרטיס לקופאית או למלצר, אלא הוא נשאר בתוך היד שלך, כמו בכספומט. זה דבר שידרוש מהצרכנים להתרגל ואולי זה ייקח קצת זמן, אך זה נדרש".

על פי ההוראה המקורית, החל מחודש יולי הקרוב כל מסוף חדש בבית עסק מחויב היה להתאים לתקן ואולם למעשה המועד הזה צפוי להידחות.

סוגיית המימון היא בעיה אחת, אך קיים גורם נוסף והוא הצורך בהטלת אחריות ואכיפה מול בתי העסק – מצב שיהווה זרז לקידום התהליך. כך לדוגמה העברת אחריות (Liability shift) – בית עסק שלא יטמיע פתרון EMV ישא בעצמו באחריות על פעולות הונאה בכרטיסי אשראי בבית העסק שלו, במקום שחברת האשראי תקנה לו ביטוח ואחריות (כפי שקיים היום).

"בנק ישראל פרסם הנחיה, אבל לא נעשה מספיק בנושא של אכיפה, גם מצד חברות האשראי שיפקחו על בתי העסק", אומר דו סופר מוריפון. "לא נעשה מספיק בנושא של מתן תמריץ לשוק לעבור לתקן הזה ואין כמעט בכלל התייחסות של בנק ישראל לנושא האכיפה".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: