"מע' החינוך לא חושפת ילדים לתחומי הסייבר והטכנולוגיה"

Globes, יובל אזולאי, 07.04.16

המחסור באנשי סייבר הביא את צה"ל לפתחה של מערכת החינוך בניסיון לחזר אחרי תלמידים מצטיינים וללמד אותם את רזי המקצוע בתוכניות כמו "ניצנים" ו"מגשימים" ■ התלמידים מצדם מתמסרים לפנטזיה על שירות משמעותי בצבא והכנסה עתידית מובטחת ■ כתבה אחרונה בסדרה

הם לומדים על סוסים טרויאנים, משננים על הצפנות ותולעים ברשת, מדברים בהתרגשות על "הקרסה" של מחשבים מרחוק. לפעמים הם מעמיקים בשיחות על מוסר, על כללים של אסור ומותר במרחב הקיברנטי, "שורפים" מקלדות. הם בני 15 וקצת, תלמידים בכיתה י'-1 בתיכון הממלכתי-דתי אמית שבבאר שבע ופעמיים בשבוע, באחרית של יום לימודים, הם מתייצבים לשיעור עיוני ומעשי של שלוש שעות. הפעם הם לומדים על רקורסיה – כלי מרכזי ונחוץ לתכנות ופיתוח.

הם לומדים לבגרות מלאה, 5 יחידות במתמטיקה ובכל שאר המקצועות החשובים", מספר הקצין האקדמי הבכיר (קב"א) אלעד פיניש, שמלווה את תלמידי הכיתה זו השנה השנייה במסגרת התוכנית "ניצנים" של חיל הקשר והתקשוב של צה"ל,משרד החינוך ומרכז אודי למצוינות תקשובית.

התלמידים עצמם כבר שמעו על כאלה ש"נחטפו" למקומות עבודה נחשקים עוד בשערי הבקו"ם, עת השתחררו משירות באחת היחידות היוקרתיות של צה"ל, כמו 8200. זה קוסם להם והם רוצים גם. "המעבר של חילות התקשוב והמודיעין דרומה מייצר צורך בכוח אדם עם מיומנויות רלוונטיות", אומרת המנהלת האזרחית של התוכנית מטעם מרכז אודי, אורית בורובסקי. "אנחנו רוצים להגדיל את מודעות התלמידים למקצועות המחשב, להנדסת תוכנה ולסייבר, ובכך למעשה אנחנו מגרים אותם לבחור במסגרת לימודיהם מסלולים מדעיים וטכנולוגיים".

כ-130 תלמידים בכיתות ט' מהתיכונים רבין, אמית, טוביהו ומקיף ג' לומדים בשנה הראשונה של התוכנית ניצנים. בשנה השנייה שלה לומדים כ-70 תלמידים שימשיכו איתה עד גמר לימודי התיכון. את עיקר תשומת הלב, חיל הקשר והתקשוב משקיע בתלמידי כיתות ט', אלה שעוד לא בחרו במגמת לימוד.

"זאת לאו דווקא משימה צבאית", אומר רס"ן זיו כהן, שמפקד על תוכנית ניצנים מטעם חיל הקשר והתקשוב, "אנחנו רואים בניצנים משימה לאומית לכל דבר, שאחת המטרות המרכזיות שלה היא להעצים את באר שבע ואת הנגב".

בורובסקי מתבוננת שנים קדימה: "לצה"ל ולמנהלת המעבר דרומה של משרד הביטחון יש חזון והוא להפוך את באר שבע לעמק הסיליקון של ישראל.

"נותנים לילדים רימון ביד"
לאחר מכן, בחדר צדדי, הדיון הזה עוד מתפתח למישור העקרוני. "האם זה חינוכי ללמד ילדים צעירים סייבר? אני חושב שלא. הם עדיין לא בשלים", אומר המורה יבגני קנל. "צריך לשאול אם זה נכון לתת לילדים כלים כאלה מסוכנים ואם הילדים שמקבלים אותם יודעים לעשות בהם שימוש נבון וגם יודעים מתי לעצור.

המורה יבגני ממהר להעיר ולשאול: "ואתה לא עושה את זה בגלל שזה לא חוקי ומישהו יעצור אותך או בגלל שזה לא מוסרי?" התלמיד לא מהסס ועונה: "ברור שבגלל שזה לא מוסרי. אני לא אעשה דברים כאלה לעולם. מאוד מעצבן שמישהו 'מקריס' לך את המחשב מרחוק. כבר הפילו לי את המחשב כך כמה פעמים. אני גם יודע 'להקריס' מחשבים ולא עושה את זה".

הוויכוח ממצה את עצמו והמתווכחים שבים אל הכיתה. התלמידים כבר שקועים במסכים, מתקתקים על מקלדות. הקצין האקדמי פיניש מבקש קשב, מודיע להם שבשבוע הבא יופיעו לפניהם נציגי בית הספר למקצועות המחשב בצה"ל (ביסמ"ח) ובמקום מערך השיעור הרגיל ישמעו "הרצאות מעניינות". אחד התלמידים מגיב בהתלהבות: "כשבאים לכאן קצינים יש הרבה כיבוד ואוכל".

בעוד שתוכנית מגשימים פונה בעיקר לנערים שגרים בפריפריה, הגיאוגרפית והחברתית, אמ"ן וקרן רש"י מובילים במקביל את התוכנית "גבהים" שהושקה לפני כשנתיים ופועלת בשלב זה ב-33 בתי ספר תיכוניים במקומות שאינם מוגדרים בצה"ל פריפריה. "היא פועלת גם בלוד, ביבנה ובחיפה", אומרת רס"ן א', "והמטרה שלה היא לחזק את החזקים.

"החוכמה היא להדריך ולהכשיר את דור ההמשך", אומר קצין בכיר בשיחה עם "גלובס". "לתפיסתי, מערכת החינוך לא עושה מספיק כדי לחשוף די ילדים ובעיקר ילדות לתחומים האלה. עדיין אתה רואה את התדמית ה'חנונית' במובן השלילי שנדבקת בגילאי התיכון למקצועות האלה. וחסרות לי בעיניים אוכלוסיות שלמות, כמו חרדים ודרוזים, שיכולות להעשיר אותנו בכוח אדם מצוין בנושאים האלה. כשהאנשים האלה משרתים בצה"ל בתפקידים כאלה, הם משתחררים לשוק האזרחי עם כישורי יזמות גבוהים ועם הבנה טכנית עמוקה. יש להם תעצומות הנפש הנדרשות כדי להיות יזמים – באופן מספק כדי להתמיד, אף שבכל דרך יש גם כישלונות. אני מעריך שזאת אחת הסיבות לכך שבמשק הישראלי יש יזמות גבוהה מאוד, שמובילה את תעשיית ההי-טק הסייברית".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: