הרובוט יבוא אל מוחמד

Ynet, אסף גלעד, 26.03.16

גיא גלס (באפור, עם הפנים אלינו) ועובדי Caja מתרגלים אבטיפוס של הרובוט "אלונה". הוא מסוגל גם לשלוף את הארגזים, וגם לבנות מחדש את המדפים בסידור ובגובה שיתאימו לצרכיו

גיא גלס (באפור, עם הפנים אלינו) ועובדי Caja מתרגלים אבטיפוס של הרובוט "אלונה". הוא מסוגל גם לשלוף את הארגזים, וגם לבנות מחדש את המדפים בסידור ובגובה שיתאימו לצרכיו

בסמוך לתחנת הרכבת בבנימינה, בתוך מחסן רחב ידיים, מתרוצצים רובוטים נמרצים וסוחבים הלוך ושוב ארגזים קטנים. כשיושלם הפיתוח שלהם, הם אמורים להגשים את החזון המהפכני של גיא גלס: לשלוח אלינו בתוך חצי שעה את המוצרים שנזמין ברשת, בלי שום התערבות אנושית

במחסן רחב הידיים ששכר גיא גלס בצמוד לתחנת הרכבת בבנימינה מתהלך רובוט גדול ממדים, שגובהו כפול מזה של אדם. קוראים לו "אלונה" (על שם בתו הבכורה) והוא יכול להרים ולהוריד ארגזים, ולנווט ביניהם בעזרת מדבקות שמונחות על הרצפה ומראות לו את הדרך. לפי התוכניות של גלס הרובוט הזה, שהוא כרגע אבטיפוס, יוכל יום אחד לעבוד במחסנים של אמזון ושל עליבאבא, לאפשר משלוחים בתוך חצי שעה מההזמנה, ולהחליף אלפי עובדים אנושיים.

אבל בינתיים השמש זורחת ומקשה את תנועת הרובוט, שבחזיתו מותקנת מצלמת עומק רגישה לאור. הצוות מתנצל. עובדים אנושיים ממסכים את חלונות הענק כדי לחסום את השמש, וכשהערב יורד הרובוט מצליח לחזור לתפקוד. שלושה אנשי בקרה מהחברה שהקים גלס, ככה (Caja), עומדים מהצד ועוקבים אחריו כשהוא מצליח לשלוף קופסאות ממדף אחד ולהניח אותן על מדף אחר. עם קצת מזל ושכל, והרבה טכנולוגיה, ייכנס הרובוט מבנימינה לשימוש מסחרי כבר בסוף השנה הזאת.

הניסוי הזה, שנערך שבוע בלבד לאחר שהרובוט הגיע לישראל והורכב, אולי נשמע צנוע למדי – אבל החזון של גלס שאפתני בהרבה. במקום צבאות עובדים, שהולכים עשרות קילומטרים ביום בין מדפים ומארגנים את הפריטים בחבילות בנות־משלוח, גלס מתכנן את המחסן האוטומטי המושלם שבו יתהלכו בחופשיות רובוטים אוטונומיים הנשלטים בידי תוכנת ניהול מתוחכמת.

הבעיה הגדולה ביותר כיום של אתרי המסחר האלקטרוני, בשונה למשל ממחסנים של רשתות סופר, היא שהם חשופים מאוד לטרנדים", אומר ל"כלכליסט" גלס, בחשיפה ראשונה לתקשורת לאחר תקופה של פעילות מתחת לרדאר. "משום מקום מחליט כוכב של תוכנית ריאליטי ללבוש נעליים או חולצה, ופתאום מצטברות אלפי הזמנות בתוך דקות, כשאיש לא נערך לכך קודם לכן. המחסנים כמעט תמיד יתקשו לעמוד בזמנים, תמיד יהיו אותם עובדים חולים שיחסרו לך כדי לתגבר את המשמרת, שלא לדבר על טעויות אנוש. אם לקוח מקבל את המוצר הלא נכון, צריך לאסוף אותו, לוודא שהוא לא פגום ולהחזיר אותו למלאי, מה שמשלש את העלויות. התוצאה היא המון לקוחות לא מרוצים שאתה צריך להתמודד איתם ולפצות".

גלס הבין שאת מה שראה במחסנים הוא לא יכול לפתור באמצעות תוספת של עוד מתכנתים או שדרוגים באתר. בעולם החדש שיצרו אמזון ועליבאבא, זה שמבטיח משלוח בתוך יממה או בתוך שעה, נדרשה מהפכה, כזו שתשנה מהיסוד את האופן שבו המחסנים בנויים. שתי אימפריות המסחר המקוון תלויות באלפי ידיים עובדות, וסופגות ביקורת קשה על יחס לא אנושי למחסנאים האנושיים. רובוטים עשויים לפתור את הבעיה הזאת – ואז יישאר רק להתמודד עם בעיית האבטלה.

על שימוש ברובוטים הוא החל לחשוב עוד בימיו בסטייל ריבר, אך הבין שכדי לבנות אותם הוא חייב לצאת לדרך עצמאית ולהקים חברה משלו. הרעיון הראשוני היה הקמת כוורת של קופסאות, וכך נהגה שמה של החברה, Caja, קופסה בשפה הספרדית. צוות החברה כבר בנה תוכנית שהתבססה על קופסאות מתכת כבדות והשקיע בה לא מעט כסף, אבל לילה גורלי אחד שינה את התמונה. "שיחקתי לגו עם בתי, שהיתה אז בת תשע", מספר גלס. "באמצע הלילה התעוררתי ואמרתי לעצמי: 'אני גם רוצה לגו'. החלטתי ליצור מדפים מודולריים, שאפשר להעמיס בערימות על רובוטים, להרכיב אותם, לפרק אותם, ולהרכיב אותם מחדש. את גודל הקוביות יוכל הלקוח לקבוע, ולבנות רחובות של מדפים בגודל מסוים בפינה אחת של המחסן ורחובות של מדפים בגודל אחר בפינה אחרת".

אמזון? הם איטיים

רובוטים אינם זרים לחלוטין למחסני הענק של אמזון. לפני ארבע שנים רכשה החברה ב־775 מיליון דולר את קיווה (Kiva), חברת רובוטיקה אמריקאית, שייצרה צי של רובוטים אוטונומיים זעירים שמרימים ומורידים בעצמם שידות גדולות של סחורה. כיום קיווה מכונה חטיבת הרובוטיקה של אמזון, ו־30 אלף ממיטב הרובוטים שלה מטיילים בכל יום במחסניה.

אבל גם לקיווה יש מגבלות משלה: הרובוטים שלה מזיזים כונניות שלמות, ללא יכולת להפריד את המדפים זה מזה. הם מסוגלים להגיע עד גובה 1.80 מטרים בלבד, בערך כמו גובהו של אדם, וגם מתנהלים באיטיות מפני שהם בנויים לסחוב משקלים כבדים בכל פעם: 300־400 ק"ג לרובוט. ולבסוף, קיווה אינה מייתרת את הצורך בעובדים בשר ודם: בסיום כל מסע של רובוט ממתין נציג אנושי, שנוטל מהמדפים את הפריט הדרוש ואורז אותו למשלוח, כך שהרוב המכריע של העבודה עדיין נעשית בידיים אמיתיות ולא רובוטיות. סדרן כזה מבצע בממוצע 80 הזמנות בשעה, וזאת אם הוא עובד מצטיין. בכל משמרת הוא צריך ללכת 18 ק"מ בממוצע.

זה עוד המצב הטוב. "מתוך כ־130 מחסנים שאמזון מחזיקה היום, רק שמונה מהם עובדים עם רובוטים של קיווה", אומר גלס. "שאר המרכזים הלוגיסטיים בנויים פחות או יותר אותו הדבר: האנגרים ענקיים, מחולקים לרחובות של מדפים וביניהם מטיילים המלקטים כשבידיהם טאבלט לאיתור הפריט ועגלות לאיסוף. זה תהליך ידני וממושך, שדורש הכשרה והשגחה. בעליבאבא המצב גרוע אפילו יותר, ובגלל זה קורה לא פעם שהלקוחות לא מקבלים את מה שהזמינו".

ככה מבקשת לשפר את מערך הרובוטים כך שהם יוכלו לטפל בקופסה היחידה במקום בכוננית כולה, ללא צורך בעזרה מעובדים בשר ודם. הרובוטים שלה יידעו להגיע לגבהים של שישה מטרים, וכך לנצל טוב יותר את חלל המחסנים. אולם הרובוטים שלה חזקים פחות: כל אחד מהם יכול לסחוב קופסאות במשקל 30 ק"ג בלבד. אך לפי החברה, לא מדובר בחיסרון אלא ביתרון: המערך שלה יוכל לעבוד במהירות גדולה פי חמישה ויותר מזו שהטכנולוגיה של קיווה מאפשרת

ובשונה מקיווה, שמציגה רק רובוט אחד במערך מתואם ומתוזמן, ככה תציג שלושה סוגים של רובוטים: רובוט גדול, שיוכל לסחוב כוורות של עשרות תאים, כשבכל אחד מהם קופסה מלאה, ויוכל גם לסדר אותן זו על זו כמו אבני לגו; רובוט קטן וזריז יותר, שיישא קופסה אחת בכל פעם מהמחסן למקום שבו אורזים את החבילה; ורובוט שלישי, מעין זרוע מכנית שתוציא את הפריט המוזמן מתוך הקופסה אל תוך החבילה למשלוח (את הרובוט הזה, שכבר נפוץ בשוק, ככה תקנה כנראה מחברה אחרת).

לפי התכנון של ככה, אתרי מסחר אלקטרוני שירצו לעבוד איתה יצטרכו לספק רק שטח אחסון וקו משאיות שמספקות לו סחורה. אין צורך במיזוג אוויר, כי הרובוטים יכולים לעבוד במזג אוויר חם וקר, ואין צורך בתאורה חזקה, כי הם דווקא עובדים טוב יותר בלעדיה. זהו חזון של מחסן אוטונומי חסר מדפים וחסר בני אדם. "אנחנו רק צריכים רצפה חלקה", אומר גלס, "וזהו, אפשר להתחיל לעבוד".

הטלפון מאמזון או מעליבאבא כבר הגיע?

"ככה עדיין צעירה מכדי לעבוד עם אתרי הענק, וזה קצת מוקדם מדי בשביל לקפוץ למים. אבל אנחנו כבר נמצאים במשא ומתן עם חברה גרמנית גדולה בתחום הרובוטיקה ועם חברה רוסית גדולה בתחום הלוגיסטיקה כדי להציע יחד פתרונות למחסנים. עד סוף השנה יהיה לנו מחסן פעיל אצל לקוח גרמני, ויש לנו חברה גדולה בארץ שאיתה אנחנו בונים מתווה פעילות משותף. על פי התוכנית, אנחנו נהיה אלה שבסופו של דבר ימכרו את הרובוטים ישירות ללקוחות, אבל לעליבאבא אתה מגיע כשיש לך פתרון בנוי שמוכר את עצמו".

נוסף על אתרי מסחר אלקטרוני, ככה מתכננת לשרת גם חברות שילוח כמו DHL או פדקס. אלה חברות ששוכרות מחסנים במהירות לזמן קצר, וצריכות לפעמים רובוטים באופן מיידי. גם חברות רכב התעניינו בפתרון של ככה למחסני חלקי חילוף, ובחברה כבר מפנטזים על מודל שירות שדומה לליסינג: חכירת רובוטים לזמני שיא ולפי דרישה.

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: