סטראט אפ ניישן? כ-50% מהתלמידים בישראל לא נוגעים במחשב בבית הספר

Themarker, ליאור דטל, 15.09.15

דו"ח OECD חושף: בישראל מחשב אחד לכל 4.7 תלמידים ומשרד החינוך מעדיף שההורים ירכשו מחשבים ניידים וטאבלטים מכספם ■ לכ-20% מהתלמידים החלשים כלכלית אין אינטרנט בבית – פחות מבקטאר

OECD מפרסם דו"ח חריף נוסף על מערכת החינוך הישראלית: מנתוני הארגון עולה כי מבין 64 מדינות, מספר המחשבים שניתן לשימוש התלמידים בבתי הספר הוא נמוך במיוחד, השימוש במחשבים בכיתות לימוד לא מספק, וכך גם השימוש באינטרנט.

ישראל מכונה אמנם הסטארט אפ ניישן, אך לא רק שמערכת החינוך בישראל מפגרת מבחינה טכנולוגית אחרי המדינות המפותחות, וגם אחרי כמה מהמדינות המתפתחות, אלא שגם הישגי התלמידים במבחנים הדיגיטליים היו גרועים במיוחד – מהנמוכים במדינות הארגון.

״סטודנטים שלא יוכלו לנווט בנוף הדיגיטלי לא יוכלו יותר להשתתף באופן מלא בכלכלה, בחברה ובחיי התרבות שסביבם״, נכתב בדו"ח.

בישראל לעומת זאת, רק 55.2% מהתלמידים משתמשים במחשבים בבתי הספר, לעומת כ-96.5% מהתלמידים שיש להם לפחות מחשב אחד בבית. ישראל מדורגת במקום 37 מתוך 42 מדינות שבהן ידוע על שימוש במחשבים בבתי הספר. רק בלטביה, אורגוואי, טורקיה, דרום קוריאה, ושנחאי שבסין המצב גרוע יותר (אם כי תלמידי שנחאי הצטיינו במבחני הארגון). גם במקסיקו שיעור התלמידים שמשתשמים במחשבים בבתי הספר גבוה יותר מאשר בישראל (60.6%), וכך גם בקוסטה ריקה ובצ׳ילה.

חוקרי הארגון הצביעו על תופעה ייחודית לישראל ולמדינות נוספות כמו קולומביה, ספרד ואיחוד האמירויות, שבה שיעור גבוה של תלמידים נכשלו במבחני הקריאה שנערכו במחשבים אבל הצליחו במבחנים המודפסים – בארגון טוענים כי מדובר בכלל הנראה בכישורים נמוכים של תפעול מחשבים וגלישה באינטרנט שגרמו להם להיכשל במבחנים הדיגיטליים, למרות הצלחה יחסית במבחנים המודפסים.

הארגון מדגיש את החשיבות של שימוש זהיר, מודע וביקורתי במחשבים ועוסק גם בהשפעת מחשבים בבתי הספר על בעיות משמעת בכיתות ומזהיר גם משימוש מזיק ופוגעני באינטרנט.

לגבי ישראל חוקרי הארגון ציינו למשל כי הוספת מחשבים לכיתות לימוד במתמטיקה פגעה במשמעת של התלמידים בכיתות. כמו כן, התקבלו תוצאות מעורבות לגבי ההשפעה של הכנסת מחשבים לכיתות הלימוד, ותרומתם להישגים לא היתה חד משמעית בכל מדינות הארגון. לכן, בארגון מציינים כי יש להתמקד בשיפור איכות מערכת החינוך לצד שילוב המחשבים בכיתות, וכי יש לבחון מהי הדרך המוצלחת ביותר לשילוב אמצעים דיגיטליים בכיתות.

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: