6 הוכחות לכך שבאזפיד ממציאים מחדש את העיתונות (ולא בטוח שבקטע טוב)

Calcalist, אסף גלעד, 10.09.15

נו, האתר הזה עם התמונות. איך הפך באזפיד מאתר בדיחות למעצמת אינטרנט שמאיימת לשנות את פני העיתונות, ולאן הוא לוקח את עולם התקשורת?

מאט הונאן הוא ראש דסק הטכנולוגיה של BuzzFeed, המגזין המקוון המדובר ביותר באמריקה, ששובר בזה אחר זה את הכללים המקובלים של העיתונות, ובכל פעם רק מצליח יותר.

היה להונאן לילה קשה. בערב הקודם הושלם פיגוע ההאקרים באתר הבגידות אשלי מדיסון, ועל כתבי ההייטק באמריקה נגזר ליל שימורים של נבירה בערימות הגיגה-בייטים שהודלפו.

ב־11 בבוקר הונאן כבר ניקר מולי. הכתבה צברה 200 אלף צפיות והיתה הנקראת ביותר באתר, לצד החשיפה שלו. "זו דוגמה להבדל בינינו לבין שאר התקשורת", הונאן אומר לי. "העיתונים הארציים והבלוגים הגדולים מתחרים בנו, אבל אנחנו מתמקדים באלמנט האנושי יותר מהם. כשנכתוב על טלפון חדש לא נתעסק במפרט הטכני אלא באם ואיך המכשיר הזה ישפיע על חיינו וישנה משהו סביבנו".

1

זו אימפריית התקשורת החדשה של המאה ה־21

בבאזפיד לא השקיעו בשנה שעברה אפילו סנט אחד בפרסום, לא דיגיטלי ולא פרסום חוצות, אבל כן הוציאו כ־10 מיליון דולר על קידום תכנים בפייסבוק. התקווה היא שהכתבות עצמן ישמשו כסוכני פרסום בכך שיהפכו לוויראליות — והתקווה הזו מתממשת. באמצע 2013 מספר קוראי באזפיד עבר את מספר קוראי "הניו יורק טיימס" — שעמד אז על כ־40 מיליון בחודש. בסוף 2013 באזפיד גירדו 60 מיליון קוראים. שני שלישים מהם מגיעים לאתר רק דרך לחיצות על קישורים ברשת חברתית. דו"ח פנימי סודי של צוות חשיבה ב"ניו יורק טיימס", שדלף לרשת ב־2014, שב ומזכיר את באזפיד כאיום ישיר על העיתון הוותיק — וגם כדוגמה לאתר חדשות שפיצח את סוד ההצלחה באינטרנט. הדו"ח נחשף בבאזפיד.

2

החדשות שם כיפיות, והפאן עשוי ברצינות

3

מאחורי התוכן מסתתר סטארט־אפ חדשני

4

הם פיצחו את סוד הרייטינג: קהל ענק של נישות קטנות

5

ואת סוד הכסף: פרסום סמוי בכל פינה

6

ועכשיו הם ממציאים מחדש את הטלוויזיה

לסיום, הכותרות: במשך שנים עורכים נמנעו מכותרות מתלהבות ומתגרות, ואתם הפכתם אותן להצלחה עולמית. איך עושים את זה? איך בוחרים כותרת?

"אף על פי שיש אצלנו הרבה מבחני פופולריות ומדדים, דווקא זה בא בעיקר משיקול דעת ומניסיון. אני אוהב כותרת שאומרת לקורא מה צפוי לו בכתבה. היא יכולה להיות פרובוקטיבית כל עוד היא לא מטעה או סנסציונית. אני אוהב כותרת עם אקשן, עם פעלים דינמיים. אני נגד כותרות ה"לא תאמינו מה קרה אז" ועוד שיטות ליצור סקרנות בלי לומר כלום. סימני שאלה אני בטח לא אוהב, וכשאין ברירה וחייבים סימן שאלה בכותרת, אז אסור שהתשובה תהיה שלילית או שהקורא יחשוב שיש לנו תשובה, גם אם אין לנו. בסופו של דבר אנחנו עושים כאן עיתונות".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: