הצעת חוק: תוכן שיווקי ייאסר 
בכל גופי המדיה – גם בפייסבוק

Themarker, נתי טוקר, 10.09.15

ינון מגל

ח"כ ינון מגל יוזם אסדרה אחידה של התוכן השיווקי בכל כלי התקשורת – כולל הרשתות החברתיות ■ תוכן שיווקי יוגדר כ"כל פרסום מטעה, לרבות כתבה, מאמר, ידיעה, משדר או פוסט" ■ מגל: "כמחוקק אני יכול לשפר את מערכות התקשורת"

תוכן שיווקי בלתי־מסומן ייאסר בכל אמצעי המדיה, לרבות בטלוויזיה, בעיתונות המודפסת, באתרי אינטרנט וגם בפוסטים ברשתות חברתיות — כך עולה מהצעת חוק שיוזם ח"כ ינון מגל (הבית היהודי), איש תקשורת בעברו. החוק מחיל את האיסור על תוכן שיווקי על כל אמצעי המדיה, אך מנגד מתיר תוכן שיווקי כשהוא מסומן ואינו מטעה.

כיום יש פערים בין אסדרת תחום השידורים לבין התחומים שאינם מוסדרים — העיתונות והאינטרנט. בטלוויזיה וברדיו חל איסור מוחלט על שילוב תוכן ממומן שלא בזמן הפסקות הפרסומות. בפועל, גופי השידור משלבים תוכן שיווקי נרחב, וגופי הרגולציה אינם מצליחים לאכוף את החוק. במקביל, באתרי אינטרנט רבים, וגם בעיתונות המודפסת — בעיקר ב"ידיעות אחרונות" — וברשתות החברתיות, מופיע תוכן שיווקי נרחב ללא כל גילוי נאות, והתחום אינו מוסדר.

כעת מנסה מגל לפעול לאסדרה אחידה בכל כלי התקשורת של התוכן השיווקי. הפעילות שלו מבוססת על מחקר שכתבה ד"ר תהילה שוורץ־אלטשולר, מנהלת תחום רפורמות במדיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, שהשתתפה בהכנתה של הצעת החוק. שוורץ־אלטשולר המליצה לפעול נגד תוכן שיווקי בלתי־מסומן באמצעות החוק להגנת הצרכן.

כדי שיהיה אפשר לאכוף זאת, מגל מתכוון להגיש הצעות לתיקון בחוק להגנת הצרכן. כך, "פרסומת" תוגדר כל מסר שמומן או נתמך על ידי גורם מסחרי, מינהלי או שלטוני ואפילו על ידי מוסד ללא כוונת רווח. תוכן שיווקי יוגדר כל פרסום ממומן מטעה, לרבות כתבה, מאמר, ידיעה, משדר ואפילו פוסט או כל תוכן במדיה חברתית.

החוק יאפשר שילוב של תוכן שיווקי — ובלבד שיסומן בגילוי נאות.

"אדרבה", משיב מגל לשאלה כיצד הוא עצמו איפשר תוכן שיווקי באתר שאותו ערך. "בתור מי שנאבק בשוחות התקשורת 20 שנה והיה גם בשידור הציבורי וגם בכלי התקשורת הפרטיים, אני מכיר את החוליים של אלה ושל אלה. ניסיתי להיאבק בהם גם כשהייתי עיתונאי, והיום, כמחוקק שמכיר את מערכות התקשורת, אני יכול לשפר אותן כדי שיעשו את עבודתן בצורה נקייה ומחויבת לאמת העיתונאית עד כמה שאפשר — עם פחות לחצים והתערבויות פוליטיות וכלכליות".

לכתבה

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: