לפרמט את בית הספר: הטכנולוגיה החינוכית עולה כיתה

Calcalist, רפאל קאהאן, 01.09.15

רובוט שנבנה בערכה החינוכית של לגו. מסייע בלימודי רובוטיקה בישראל

רובוט שנבנה בערכה החינוכית של לגו. מסייע בלימודי רובוטיקה בישראל

רובוט שנבנה בערכה החינוכית של לגו. מסייע בלימודי רובוטיקה בישראל

התלמידים ברחבי הארץ חוזרים היום לכיתות מהחופש הגדול, עם ספרי לימוד חדשים ומחברות חדשות. בתקופה שבה פיתוחי מובייל, מציאות מוגברת, רובוטיקה ורשת משנים כמעט כל היבט בחיים שמחוץ לכיתות, מערכת החינוך היא עדיין אי של שמרנות שבו שולטים הלוח והגיר (טוב, הלוח המחיק והטוש).

כבר 40 שנה, פחות או יותר, אנשי חינוך ויזמי הייטק ברחבי העולם מנסים לחבר בין ההתקדמות הטכנולוגית לבין מערכת החינוך. נכון, בתי ספר רבים כוללים מעבדת מחשבים ותלמידים רבים לומדים מדעי המחשב, גם אלה שאינם משתמשים בוויקיפדיה ודומותיה לצורך כתיבת עבודות במקום ללכת לספרייה. ואולם, הכלים החינוכים הבסיסיים נשארו אנלוגיים.

בישראל בשנים האחרונות מפעיל משרד החינוך תוכנית שמטרתה לקדם את האוריינות הדיגיטלית ולצמצם את השימוש במחברות ובספרים; אך היא עדיין לא מיושמת באופן מלא בכל הארץ, ואופן הפעלתה נתון לשיקול דעתם של מנהלי בתי הספר.

אחת הטעויות הנפוצות בתחום, כפי שמדגים מקרה האייפדים הגנוזים, היא המחשבה שאם רק ייתנו לילדים מחשבים או טאבלטים, הם כבר ישתמשו בהם כדי להפוך לתלמידים טובים יותר. הבנת ההנחה השגויה שבבסיס הגישה הזאת מעודדת בתקופה האחרונה פיתוח מוצרים המיועדים למטרות חינוכיות ספציפיות — מלימודי תכנות ומדעים ועד עידוד האמפתיה בקרב ילדים — כאלטרנטיבה להכנסת מחשבים וטאבלטים לכיתות. בכתבה זו נציג חמש מהמגמות הבולטות והמסקרנות ביותר בתחום.

 מציאות מדומה ומוגברת: האחר הווירטואלי הוא אני

מחשבים חינוכיים: מטאבלט למיקרוסקופ

חברות הטכנולוגיה מפתחות בהתמדה מחשבים שמותאמים במיוחד לבתי הספר. תוכניות כמו OLPC ניסו לספק מחשבים זולים לילדי העולם השלישי בהצלחה חלקית. גם ממשלת הודו קידמה פיתוח טאבלטי חינוך זולים. ואולם, גם במערב נעשים מאמצים בתחום.

מחשבים זעירים: שבב קטן, יכולות גדולות

לצד המחשבים הייעודים לבתי הספר, לפלטפורמות מחשוב זולות שניתנות לשינוי ופיתוח כמו רספברי פאי, ארדואינו או Chip יש לא מעט יתרונות חינוכיים. הן יכולות לאפשר לתלמידים להתנסות בתכנות, ולאלה מהם שגרים במדינות עניות — ליהנות מחשיפה למחשוב בכלל מבלי להידרש להשקעה כספית בלתי אפשרית.

תכנות בקלות: ללמוד איך לחשוב

"המטרה שלי היא לבנות דור של ילדים שיהיו פותרי בעיות", אומר ל"כלכליסט" וולטר בנדר, אחד האישים המרכזיים בתחום החינוך הטכנולוגי בעשור האחרון. בנדר, אחד ממייסדי מעבדת המדיה היוקרתית של אוניברסיטת MIT בבוסטון, מתמקד כיום בעיקר בהנגשת כלי תכנות לילדים. הרעיון הוא להפוך אותם לקלים להבנה, ולהסביר באופן ברור את הבסיס שיאפשר לתלמידים לפתח את יכולותיהם בתחום

רובוטים: איום חדש על מעמד המורה

בניגוד לרוב הטכנולוגיות המוזכרות בכתבה זו, לשימוש ברובוטים בכיתות יש היסטוריה ארוכה, ועד כה כושלת למדי. ואולם, מצב זה הולך ומשתנה.

י שלא ויתרה על הרובוטים היא חברת לגו. היא עומדת מאחורי הפרויקט הוותיק Lego Mindstorm Robotics Invention System שמאפשר לתלמידים לבנות רובוטים פועלים מחלקי לגו. הפרויקט זוכה לשדרוגים מתמידים והוטמע בכמה בתי ספר בישראל, למרות עלותו הגבוהה (300 יורו לערכה). במחיר דומה נמכרת גם ערכה בשם VEX Robotics Design System, שמיועדת ללימוד מדעים ולפיתוח עבודת צוות.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: